Internett-bølgen sett fra stranda

av | 29.05.15 | Fra arkivet

Pussig hva en gammel dagbok kan dokumentere av livets opplevelser. Noen mer «historiske» enn andre. For eksempel ditt aller første møte med det oh skumle INTERNETTET. For min del fant visst det sted på Høgskolen i Bø 27. mars 1995 – takket være en noe tøffere venninne. Det var forresten den gang det fortsatt føltes nødvendig å forklare forkortelsen IT i en egen parentes:

«Siri Marte utvidet dessuten horisonten min i dag. Hun tok meg med til PC-laben, på IT-avdelinga (Informasjons Tjeneste). En kjapp innføring. Hun skrev søknad til Trygdekassen. Men vi våget oss også ut på Internet-bølgen… uten særlig hell. Vi ble stående på stranda for å si det sånn.»

Tjue år etter kan vi vel med trygghet si at vi begge har kommet oss vekk fra den stranda. For egen del kan jeg noen ganger tenke at jeg kanskje har kommet litt vel langt vekk. At internettbølgen noen ganger drar meg altfor langt ut på det åpne hav. Ikke det at jeg ikke liker akkurat det, men litt fast grunn og varm sand under føttene skader jo heller ikke. Innimellom. Jeg mener å huske at det var deilig.

PS. Jeg husker ikke hva du søkte Trygdekassen om, Siri Marte, men vi får tro at det ble innvilget i og med søknaden var skrevet på datamaskin!

 

Bildet viser en forside på en notatbok. Motivet er en oransje vase med oransje blomster, mot gul bakgrunn.

Vil du lese mer?

Få nye tekster fra kopiboka rett i innboksen.

Jeg skriver når jeg har noe på hjertet

– om skriving, research og det som skjer underveis.